12 maj 2007

Weekend sammen med Renee d. 28.-29. april

Lørdag morgen stod vi tidligt op, da Reneé havde en aftale i Arusha kl. 9. Vi havde planlagt at tage en daladala, hvilket betyder en transporttid på ca. 40-90 min. I stedet blev vi kørt af Dr. Sam, hvilket gjorde turen noget mere effektiv og komfortabel.

Da Reneé havde ordnet det, hun skulle, tog vi på internetcafé og derefter med daladala til Tengeru, hvor der er markedsdag hver onsdag og lørdag. Jeg havde store planer om alt det, jeg skulle købe, men det var alt for varmt (måske 30°C og skyfrist) og overvældende, så jeg blev bare vist rundt. Efter at have spist frokost på en meget lille og lokal restaurant, tog vi en taxa et par km. til hotellet Kigongoni, der ligger på en bakke med fantastisk udsigt til dal på den ene side og Mt. Meru på den anden. Det var næsten et paradis deroppe. Vi smed os i hver vores liggestol i skyggen og småsov en times tid. Der var flotte planter, swimmingpool, skildpadder og marekatte rundt om os. Helt klart et godt sted at kende til, når man gerne vil lidt væk fra det hele, men også der, hvor man mødes med andre udlændinge. Vi gik så tilbage til Tengeru, både for at få lidt motion – og fordi det på det tidspunkt var den eneste transportmulighed. Målet var at nå hjem, inden det blev mørkt, og det klarede vi fint!

Søndag morgen var vi ligeså tidligt oppe, for der var lige endnu et par ting, Reneé skulle nå, og jeg var inviteret med. Jeff har venner, siger han selv, og én af dem er taxichauffør og har i øvrigt en bil, der kan klare lidt af hvert. Han kom kl. 7:45 og kørte os til en lille landsby, Migadini. Reneé ville så gerne se Felix, der netop havde fået foretaget øjenoperationer (på Reneés initiativ og med hendes penge). Køreturen tog en times tid, og vi var virkelig søndagens underholdning i den lille landsby. Alle børnene (drengene, i hvert fald) var samlet og da de først var ”tøet op” ville de alle sammen have, at jeg skulle tage billeder af dem, deres køer og deres grimasser. Det sjoveste var, når jeg bagefter viste dem billederne…

Vi kom tilbage lige før middag, og det var virkelig en varm dag. Vi besluttede os for at liste ind i kirken, hvor dagens gudstjeneste stadigvæk var i gang. Bare en halv time senere, var jeg dog nødt til at gå; der var virkelig varmt og jeg var både tørstig og sulten. Især de første dage måtte jeg virkelig minde mig selv om, at jeg altså bliver nødt til at drikke en masse vand.. (det er altså ikke det samme som Faxe Kondi!!).