15 august 2007

Safaritur med familien, d. 23.-28. juli.

Vores safaritur startede mandag morgen d. 23. juli med, at vi blev hentet af vores guide, Silver, som først kørte os ind til Arusha, hvor jeg besøgte immigrationskontoret (som allerede beskrevet andetsteds), og hvor vi kunne købe lidt snacks i supermarkedet. Herefter var der en lang køretur til Tarangire National Park. Vi nød vores madpakker ved indgangen til parken, og derefter kørte vi rundt hele eftermiddagen. Parken er blandt andet kendt for de store og smukke baobabtræer, som da også kunne ses overalt. Vi så blandt andet zebraer, vortesvin, giraffer, strudse, bøfler og impalaer. En dejlig start på safarituren. Sidst på eftemiddagen blev vi kørt til vores "luxury tented camp" (fuldt møblerede telthytter), som viste sig at have en fantastisk placering med udsigt over Lake Manyara. Det var smukt og idyllisk, og efter vi lige havde vasket os og klædt om, kunne vi nyde solnedgangen på terrassen. Herefter gik vi hen til restauranten, hvorfra vi kunne se en flok græssende zebraer. Det var et mindre sted, så der var middag samtidigt for alle gæster - inklusiv vores guide, som sad med ved vores bord og besvarede alle vores spørgsmål. Der blev så serveret en lækker tre-retters middag...
Tirsdag startede med en lang lang køretur gennem Ngorongoro Conservation Area til Serengeti, med frokostpause ved indgangen til Serengeti National Park. Inden vi blev kørt hen til lodgen i Seronera, var der tid til at køre lidt rundt. Højdepunktet var, at vi stoppede op og i kikkerten kunne se en løve og en leopard slappe af i hvert sit træ. Henne ved lodgen startede vi med at kravle om på klippen, hvor vi kunne sidde med en drink og nyde den sidste eftermiddagssol og solnedgangen. Onsdag morgen tog vi allerede afsted kl. 6:30, og kørte så rundt, mens solen stod op. Der var blandt andet mange bøfler, en græssende flodhest og en hunløve. Desuden så vi, hvordan luftballonerne steg op. Det må være en helt speciel oplevelse at se det hele fra oven på den måde, men jeg er nu glad nok for, at vi havde valgt at køre rundt, så vi kunne holde pause, når vi ville. Vi kørte tilbage for at spise morgenmad og så kørte vi rundt et par timer igen, før vi skulle tilbage og spise frokost på lodgen. Vi pakkede så vores ting sammen og kørte afsted på en lang køretur nordpå til Lobo lodge. Langs vejen kunne vi se mange afbrændte strækninger, det er helt bevidst, og skyldes at der her i tørketiden er mangel på frisk græs.Vi blev venligt modtaget ved lodgen, hvor vi skulle være i to dage. Der var swimmingpool med klippebund, en fantastisk udsigt over savannen og græssende bøfler lige nedenfor lodgen, mange bavianer - og den store han var endda helt tæt på, da han havde spottet en coca cola ved swimmingpoolen. En af medarbejderne på lodgen fik den dog gennet væk, så den fik ikke noget med sig.
Torsdag morgen var det desværre kun min mor og jeg, der var friske til at tage afsted med safaribilen. Vi tog så afsted lige efter morgenmaden, og det var en fantastisk morgen, hvor vi meget af tiden var de eneste, der var ude at køre. På et tidspunkt fik vi guiden til at stoppe bilen, så vi i fred og ro kunne iagttage store flokke af zebraer, gnuer, eland (største antilope), perlehøns, en masse farvestrålende fugle og et par giraffer. Lidt senere en hyæne og et par gribbe, indtil jeg fik øje på en leopard i græsset, som jog dem væk. Leoparden kravlede op i et træ, og så kunne først hyæner og senere sjakaler tage fat på de sørgelige rester, som vi dog ikke kunne se i kikkerten. Ikke lang tid efter måtte vi stoppe op fordi et par unge impalahanner havde travlt med at øve sig i at stange hinanden. Det var vist mest for sjov, men det lød voldsomt, når gevirerne stødte sammen. Længere henne stoppede vi op for at betragte en stor elefantfamilie (over 20 elefanter), der var lige ved siden af vejen. De havde fundet et vandløb, hvor de kunne drikke og bade og rulle sig i mudderet. Den mindste var godt nok kær..
Tilbage til lodgen for at spise frokost, og så var der lidt tid til afslapning før eftermiddagsturen frem mod solnedgang. Fredag morgen pakkede vi så sammen igen og kørte igen sydpå ud af Serengeti. På vejen ud holdt vi dog en lille pause ved "Hippo pool", hvor der denne gang var omkring 5 store nilkrokodiller på den anden flodbred og så selvfølgelig en masse prustende flodheste. Der lugtede ikke så godt... Så fik vi desværre bilproblemer (vist noget med støddæmperne) og derfor blev vi sat af ved et frokoststed, hvor vi holdt et par timers pause mens vores guide kørte bilen på værksted. Herefter var der en lang køretur tilbage til Ngorongoro. På vejen var der usædvanligt mange safaribiler, der holdt stille pga. punkteringer, ødelagte støddæmpere osv, og så følte vi os pludselig meget heldige.
Ved lodgen på kraterranden ved Ngorongoro var der heldigvis ikke koldt som sidste gang, hvor jeg var der. Vores guide sagde, at det var usædvanligt, at det var så "varmt".
Men det betød jo så, at vi kunne sidde med en kop eftermiddagste/kaffe med udsigt over krateret. Lørdag kl. meget tidlig morgen tog vi så afsted med både morgenmads- og frokost-box. Vi var nærmest kun lige kommet ud af lodgens område, da vi møder to hanløver på vejen, og de har da ikke umiddelbart tænkt sig at flytte sig. Så vi følges ad i et kvarters tid. Løverne slentrede afsted, enten lige foran bilen eller lige ved siden af. Af og til stoppede de lidt op, og et par gange smed de sig endda ned midt på vejen.. Til sidst valgte de så at gå ind til siden, hvor de smed sig i det høje græs. Lige efter denne episode var der en stor elefant så tæt på, at man næsten kunne tage fat på den. Et imponerende syn og så lige mens solen stod op. Vi kørte så ned i krateret og kørte rundt, indtil vi nåede picnic-området. Her sad vi og spiste morgenmad med udsigt over en sø fyldt med flodheste og masse fugle. Nede i krateret var der blandt andet mange krontraner, rovfugle, zebraer og bøfler. Tiden fløj afsted, og så var det tid til at køre hjemad. Vi spiste sen frokost oppe på kraterranden, og så gik det afsted tilbage mod Arusha. På vejen gjorde vi stop ved en meget stor, men også meget dyr souvenirshop. Lige før Arusha stoppede vi op igen for at besøge "Snake Park", der var en slags mini-zoo hovedsageligt med slanger (forsvarligt lukket inde i glasbure) og krokodiller. Min mor skulle selvfølgelig både prøve at holde en lille krokodille unge og en slange. . Vi var hjemme ved hospitalet lidt før det blev mørkt, og vi var alle helt enige om, at det havde været en særdeles vellykket tur - og en enestående oplevelse for os alle fire.