03 oktober 2007

Minisafari og malaria, d. 24.-28. september.

Tirsdag d. 25. september, afsked med Barbara, tysk fysioterapeut, som har været her to gange ugentligt de sidste 9 mdr eller sådan noget. Og de sidste par måneder er hun lige kommet forbi her, så vi lige har kunnet vende "verdenssituationen". Det er blevet til ganske mange tøsefnis... Endnu et lidt trist farvel - men dem kommer der godt nok snart mange af, så jeg kan ligeså godt vænne mig til det.
Eftermiddagen blev brug til at købe stort ind sammen med Mia - igen er det sjovt, som folk glor, når vi kommer slæbende med 80 liter vand og en masse poser! Bagefter tog vi på Greek Club og spiste aftensmad. Det var ikke meget af maden, der var græsk, men jeg fandt frem til mousaka og tzaziki af en slags.. :-)
Onsdag kom den lokale skrædder lige forbi og tog mål her på apoteket, så jeg kan få nyt tøj (hovedsageligt lilla, naturligvis) til på mandag. Det var min søde kollega fra laboratoriet, der lige havde fikset det..
Efter arbejde tog jeg til Usa River for at mødes med Pia og Lara, så vi kunne spise sammen. Det var nemlig Pias 20 års fødselsdag og eftersom hun kun har været her ganske få uger, havde hun ikke rigtigt nogle omkring sig på dagen. Jeg havde det godt nok lidt mærkeligt, men tænkte ikke nærmere over det, da jeg også var blevet lidt forkølet ligesom alle andre heromkring. De to piger tog tidligt hjem, og så ventede jeg på Mia og de fire danske piger fra Usa River. Det var nemlig også Mias veninde Lines 21 års fødselsdag. Hun blev fejret ved, at de fra morgenstunden tog til Moshi og sprang i faldskærm hen over Mt. Kilimanjaro! De var tilbage ved 20-tiden og så tog jeg med dem til restaurant Dik Dik, der er lige så dyr som en dansk restaurant, men også et superlækkert sted! På det tidspunkt var jeg så skidt tilpas, at jeg ikke engang kunne drikke en sodavand... Vi var hjemme omkring kl. 23 og jeg rystede af kulde og havde ondt i maven. Jeg vågnede så midt om natten, badet i sved. Jeg tog et par paracetamol'er fra morgenstunden, men måtte alligevel lige sove et par timer om formiddagen. Kom tilbage på arbejde, men var stadigvæk så varm, at en af mine kolleger overtalte mig til at blive testet for malaria. Nå ja, tænkte jeg, hvorfor ikke - selvom jeg stadigvæk var overbevist om, at det måtte være influenza. Men det var det ikke.. Så ja, jeg nåede da også lige en omgang malaria. Torsdag var også dagen, hvor overlægen kom tilbage efter tre uger i Tyskland. Han havde to tyske piger med tilbage; Eva og Marlene skal bo her i et helt år. De virker rigtigt søde og er fulde af gå-på-mod. Jeg blev (selvfølgelig) bedt om at tage mig af dem, men jeg måtte undskylde mig med, at jeg ikke var helt på toppen. Jeg tog dem dog med i kantinen til aften, og viste dem lidt rundt i landsbyen. Jeg var også på arbejde fredag d. 28. september, for jeg ville så gerne med på det månedlige besøg til Ngare Nyanuki Dispensary - ikke mindst fordi turen dertil går gennem Arusha National Park. Det er (naturligvis) gratis for de lokale at passere nationalparken i bus eller arbejds øjemed, men for mig var der ingen vej udenom. Jeg er hvid og skal derfor betale 35 $ (ca. 185 kr). Vi så da heldigvis nogle dyr på vores vej; en stor flok bøfler, giraffer, ibisfugle, storke, vandbukke, zebra og bavianer, så pengene var ikke helt spildt.. Det var også interessant at se landsbyen Ngare Nyanuki, hvor vinden altid blæser støvet rundt, og hvor Masai'er og Meru-bønder lever side om side, omend de ikke snakker samme sprog. Sygeplejersken Elisa, der indtil for nyligt arbejdede her på hospitalet var meget glad for at se mig - desværre kan hun ikke rigtigt snakke engelsk, så det er svært at snakke med hende. Jeg kunne dog forstå, at hendes job er sådan en "blækspruttefunktion", så det er blandt andet hende, der står for udlevering af medicin deroppe. Jeg kiggede på medicinrummet og fik da også sat mit præg på det, men var ellers glad for at se, at der ikke rigtigt var noget medicin, der var for gammelt, og at de også har prøvet at sætte tingene i en eller anden form for system. Inden vi tog hjem fik vi serveret dejlig bananstuvning og te..
Må hellere lige fortælle, at jeg i skrivende stund igen er rask og frisk og nyder, at vejret - i det mindste et par timer midt på dagen - er dejligt varmt og solrigt ;-)